About pictures/当ブログ内の写真について/당 블로그내의 사진에 대해서

Most of the pictures in this blog are taken by my camera, yet some of them were downloaded from the website of the hiking club. If you click any pictures, they become the original size.

当ブログ内の写真の大部分は筆者のカメラで撮影したものですが、一部、山岳会の共有写真からダウンロードしたものを含みます。すべて、各写真をクリックすれば、元のサイズに拡大します。

당 블로그내 사진의 대부분은 필자의 카메라로 촬영한 것입니다만 일부 산악회 공유 사진으로부터 다운한 것도 포함합니다. 모두 각 사진을 클릭하면, 원래 사이즈에 확대합니다.

2017年1月23日月曜日

2.1.3 読書 「国際連合人口基金」 <人権に基づくアプローチ>Reading “United Nations Population Fund” - The Human Rights-Based Approach -

2.1.3 読書 「国際連合人口基金」

http://www.unfpa.org/human-rights-based-approach

人権に基づくアプローチ

1948年に国連総会で採択された世界人権宣言によれば、すべての人間の平等で譲り渡せない権利は、世界の自由、正義、平和の基盤を提供します。

すべての人の平等と尊厳を達成することは、私たちの活動を導く国際人口開発会議(ICPD)の行動計画を支えています。

人権原則の適用の優先順位付けは、1997年に開始された国連改革努力の基礎となった。

UNFPAは、2003年に人権に基づくアプローチ(HRBA)から開発協力への国連の共通理解を採用した機関の1つであり、人権の基準と原則はプログラミングにおいて実践されるべきである。

人権に基づくアプローチは、最も疎外され、除外され、差別されている人々に焦点を当てています。

これは、介入が人口の最も疎外された部分に確実に届くようにするため、ジェンダーの規範、差別のさまざまな形態、および力の不均衡の分析をしばしば必要とするためです。

人権に基づくアプローチの良い実践の要素

・ プログラムは、開発の最終目標としての人権の実現を確認するものである。

・ 人々は、商品やサービスの受動的な受取人ではなく、自分の発展の鍵となる主体として認識されています。

・ 参加することは手段でもあり、目標でもあります。

・ 戦略は個人を力づけるものであり、その力をうばうものではありません。

・ 結果とプロセスの両方が監視され、評価されます。

・ プログラムは阻害されたグループに焦点を当てています。

・ 開発プロセスは現地で所有されます。

・ プログラムは格差を減らし、とり残された人々に権限を与えることを目指します。

・ 状況分析は、開発問題の根本的かつ根本的な原因を即座に特定するために使用されます。

・ 分析には、主要な義務の担い手としての国の能力や他の非国家主体の役割を含む、すべての利害関係者が含まれます。

・ 人権基準は、プログラミングにおける測定可能な目標、目標および指標の策定を指導する。

・ 国家の説明責任システムは、政府の業績の独立した見直しと、悲惨な個人に対する救済へのアクセスを確保するために強化する必要がある。

・ 戦略的パートナーシップが開発され、維持されている。

出典:開発協力への人権に基づくアプローチ

「権利」対「ニーズ」

1997年以前は、ほとんどの国連開発機関が「基本的ニーズ」アプローチを追求していた。すなわち、受益者の基本要件を特定し、提供するサービスを向上させるためのイニシアティブを支援するか、 その達成を推奨しました。

UNFPAとそのパートナーたちは現在、受益者のニーズではなく、人々の権利を十分に満たすために活動しています。

満たされていないニーズは不満につながりますが、尊重されない権利は違反につながるため、これは重要な違いです。

救済または賠償は法的かつ合法的に請求することができます。

人権に基づくアプローチはまた、これらの権利を尊重し、保護し、保証するための義務を負うもの(通常は政府)の能力を強化することを目指しています。

それは、個人と政府機関またはその影響下にあるシステムとの関係を考慮して、開発の複雑さを全体的に扱うことを目指しています。

そして、それは説明責任のダイナミクスを作り出すことに努めます。

「権利保持者」と「義務を負う側」

これは双方向です。個人やコミュニティは、権利について十分な情報を得て、それに影響する決定に参加する必要があります。政府やその他の義務を負う側は、能力、資源、人権に対する責任を果たす政治的意思を発展させるために、しばしば支援を必要とします。

権利ベースのアプローチは、成果だけでなく、成果の達成方法も扱います。

それは、個人がサービスの受動的な受取人ではなく、自分の発展の本人であることを認識しています。

個人に対する情報提供、教育、権限の付与は不可欠です。

障害者本人の参加は、彼らがプログラムの所有権を確保するだけでなく、彼らの進歩を維持するためにも中心的な役割を果たします。

権利ベースのアプローチは、義務を負う側が、その義務を履行する能力を高め、権利保有者が権利を主張することを奨励します。

政府は、3段階の義務を負います。すなわち、個人の権利を尊重し、守り、すべての権利を満たすということです。

権利を尊重することは、権利の享受を妨げることを控えることを意味します。

権利を守ることは、他の当事者が個人の権利の享受を妨害するのを防ぐことを意味します。

権利を満たすとは、人々が権利を享受できるようにするために、資源の配分を含む法律、政策、制度、手続きを実行するための積極的な措置を取ることを意味します。

---------------------------------------------------------------------------------------------

2.1.3 Reading “United Nations Population Fund”

http://www.unfpa.org/human-rights-based-approach

The Human Rights-Based Approach

The equal and inalienable rights of all human beings provide the foundation for freedom, justice and peace in the world, according to the Universal Declaration of Human Rights, adopted by the UN General Assembly in 1948.

Achieving equality and dignity of all also underpins the Programme of Action of the International Conference on Population and Development (ICPD), which guides our work.

Prioritizing the application of human rights principles became a cornerstone of UN reform efforts initiated in 1997.

UNFPA was one of the agencies that in 2003 adopted the UN Common Understanding on a Human-Rights-Based Approach (HRBA) to Development Cooperation, which clarifies how human rights standards and principles should be put into practice in programming.

The human rights-based approach focuses on those who are most marginalized, excluded or discriminated against.

This often requires an analysis of gender norms, different forms of discrimination and power imbalances to ensure that interventions reach the most marginalized segments of the population.

Elements of good practices under a human rights-based approach

・ Programmes identify the realization of human rights as ultimate goals of development

・ People are recognized as key actors in their own development, rather than passive recipients of commodities and services.

・ Participation is both a means and a goal.

・ Strategies are empowering, not disempowering.

・ Both outcomes and processes are monitored and evaluated.

・ Programmes focus on marginalizedand excluded groups.

・ The development process is locally owned.

・ Programmes aim to reduce disparities and empower those left behind.

・ Situation analysis is used to identify immediate, underlying and root causes of development problems.

・ Analysis includes all stakeholders, including the capacities of the state as the main duty-bearer and the role of other non-state actors.

・ Human Rights standards guide the formulation of measurable goals,targets and indicators in programming.

・ National accountability systems need to be strengthened with a view to ensure independent review of government performance and access to remedies for aggrieved individuals.

・ Strategic partnerships are developed and sustained.

Source: The Human Rights-based Approach to Development Cooperation

Rights vs. needs

Before 1997, most UN development agencies pursued a ‘basic needs’ approach: They identified basic requirements of beneficiaries and either supported initiatives to improve service delivery or advocated for their fulfillment.

UNFPA and its partners now work to fulfill the rights of people, rather than the needs of beneficiaries.

It’s an important distinction, because an unfulfilled need leads to dissatisfaction, while a right that is not respected leads to a violation.

Redress or reparation can be legally and legitimately claimed.

A human rights-based approach also seeks to reinforce the capacities of duty bearers (usually governments) to respect, protect and guarantee these rights.

It aims to address development complexities holistically, taking into consideration the connections between individuals and the systems of power or influence.

And it endeavors to create dynamics of accountability.

Rights holders and duty bearers

This is a two-way street: Individuals and communities need to be fully informed about their rights and to participate in decisions that affect them. Governments and other duty bearers often need assistance to develop the capacity, the resources and the political will to fulfil their commitments to human rights.

The rights-based approach deals not just with outcomes but also with how those outcomes are achieved.

It recognizes that people are actors in their own development, rather than passive recipients of services.

Informing, educating and empowering them is essential.

Their participation is central, not only to ensure they have ownership over the programme, but also to sustain progress.

A rights-based approach develops the capacity of duty-bearers to meet their obligations and encourages rights holders to claim their rights.

Governments have three levels of obligation: to respect, protect and fulfil every right.

To respect a right means refraining from interfering with the enjoyment of the right.

To protect a right means to prevent other parties from interfering with the enjoyment of rights.

To fulfil a right means to take active steps to put in place, laws, policies, institutions and procedures, including the allocation of resources, to enable people to enjoy their rights.

0 件のコメント:

コメントを投稿